Zimankó Kupa 2024 – Összefoglaló
2024. február közepén került megrendezésre az idei első RES verseny, azaz a Zimankó Kupa. Már-már telet meghazudtoló idő fogadott minket a Gödörben. A jó időnek köszönhetően 16 RES és 3 Majdnem-RES induló vett részt a versenyen. Már most megmutatkozott, hogy mennyire erős a mezőny és legyen az illető régi motoros, profi, vagy kezdő egy kevésbé erős idő, vagy egy pontatlan leszállás és máris lecsúszott a dobogóról.
Az F5RES mindössze másfél éves kategória, de mi sem jelzi jobban sikerességét, hogy már több mint 40 pilóta repül és versenyez. Styroman Bálint féle Calm RES prototípusa után már jó ideje „sorozatgyártásban” a fa verzió, illetve az azóta szintén KIT-ként megvehető Pro verzió után Böcskey László értő kezei között repült először és versenyzett is Pötyi, a V stabilizátoros RES, amely előtt nagy jövő állhat, és igencsak szép és egyedi látványt nyújt.



Egyik kedvenc helyszínünk a Gödör Modellező repülőtér. Aquincum melletti terület könnyen megközelíthető két irányból is és egyszerűségében rejlik a varázsa. Az időjárás kegyes volt hozzánk, hiszen a tervezett 4 fordulóból 3-ban szinte teljes szélcsend, napsütés és termikek sora várt minket. Persze taktikázni, helyezkedni most is kellett, mert azért mégiscsak tél van, még ha néha el is felejtjük. Volt, aki a „nagy kémény” előtti területet nézte ki és repült tökéletes időket, volt aki a „két jegenyefa” mögött követte a madarakat, bár szerintem legközelebb egy kis extra szénával a teheneket is rá lehet bírni egy kis metán termelésre, ahol aztán sose jön le a repülő.

A verseny megszervezésének és lebonyolításának három alappillére most is kitett magáért, legyen szó a technikáról, a pontozásról, a pálya kitűzéséről, vagy az életmentő almáspitékről. Fejes Barnabás, Fejér András és Nagy Bálint megkerülhetetlen eleme ezeknek a rendezvényeknek és itt is köszönjük fáradhatatlan munkájukat.
Na de nézzük a versenyt, mert volt itt meglepetés, simázás, feltörekvő fiatalok, trónról letaszított nagyok és mindkét kategóriában verhetetlen ász. Az indulás előtt kötelező eligazítás és szabályismertetés, amit Balga Kristóf szakágvezetőnek köszönhetünk. Csak a teljesség igényéért 6 pályát jelöltünk ki, 10 méteres szalaggal, illetve egy biztonsági rajt zónával. 10 perc munkaidő állt rendelkezésre körönként, az altimétereket 90 méterre kellett állítani az előre megadott koordinátáknak megfelelően, 6 és fél percet kellett kirepülni és megszokott módon pontra szállni. A MajdnemRES kategóriában volt egy kis szigorítás, most már csak két kormányos gépek repülhettek, de továbbra sem kell altiméter és 30 másodperc a motorjáratás.



Az első fordulóban hárman is 1000 pontot értek el köszönhetően a tökéletes időnek és taktikának. A széljelzőnk csak néha-néha mozdult meg egy kicsit, de a napos időnek köszönhetően szépen gyűltek a termikek és voltak, akik ezt remekül ki is használták, illetve nem csak a 6 és fél percet sikerült kirepülni, hanem lényegében szélcsendben pontra szállni. Csomós Vilmos, Hubai Gergely és Nagy Bálint tudhatta magáénak a tökéletes első kört, de nem érezhették magukat biztonságban, mert öten is 950 pont fölött teljesítettek.
A második fordulóban lehet több szusszanásnyi ideje maradt Fejér Andrisnak a család és a szervezés mellett, mert sikerült tökéletesre repülnie a kört, ahogy Horváth Dávid is maxolta a fordulót, ráadásul neki az első is majdnem tökéletes volt, de az abszolút első addig Bálintunk volt, hiszen az első után a második fordulóban is 1000 pontot ért el. Nem is láttuk még ekkora vigyorral a műhelyen kívül. Így megint „Három Muskétás volt”, ahogy az első körben.
Aztán elérkeztünk a harmadik fordulóhoz, amely igazán megkavarta az álló levegőt, akarom mondani vizet. Kicsit felerősödött a szél, sőt elkezdett megfordulni a szélirány az eddigi Keleti-, Délkeleti irány helyett lassan fordultunk átt a megszokott Budai-hegyek felőli irányba, és amúgy is vártunk egy nagyobb változást, hiszen egy komolyabb ciklon úszott keresztül Középeurópán, érintve minket is, de egyelőre ennek még csak az előjeleit láttuk. Az biztos, hogy ismét egy triumvirátusnak sikerült 1000 pontot elérnie, név szerint Fejér Benedeknek, a második forduló után ismét tökéleteset repülő Horváth Dávidnak és a szép csendben remekül taktikázó Ruppert Gábornak. Viszont nem mindenki örülhetett ennyire a 3. körnek, hiszen a legtöbb dobogó aspiráns itt mondhatott le az álmairól egy-egy gyengébben sikerült időeredménynek, vagy landolásnak köszönhetően.

„Hello Mr. Hurricane!” – Na, jó azért az nem volt, de egyértelműen átesett a Budai hegyláncon a vihar és első körben felerősödött a szél és most már mindenki hátraarcot csinált a startokhoz. Itt már se nap se termik, hanem valakinek kellemes, valakinek igazán zavaró szél volt, ami meg is látszik a 4. kör eredményein. Páran nem találták meg a megfelelő irányt, vagy taktikát, valakik meg köszönték szépen és jót utaztak 100-200 méteren és lényegében arra kellett figyelniük, hogy időben visszahozzák a modelljeiket, no meg a masszív szembeszeles leszállásra. Innen már papírforma volt, hogy megint 3 pilóta szed össze 1000 pontot. Balga Kristóf, Fejér András és Hosszú Zoltán használta ki legjobban a megváltozott körülményeket, de rajtuk kívül még három társuk tudott 900 pont fölött zárni.
Miután leszállt mindenki az időjárás köszönte szépen és berekesztette az idei első versenyünket. Eső, szél, lehűlés, technika mentés, gyors pakolás és az oldal nélküli (állítólag megvan) sátorban vártuk a végeredmény kihirdetését, ami ebben az időben, no meg a rendszer keverésének köszönhetően kicsit örökkévalóságnak tűnt. Fejér Andris tuti öregedett pár évet és sok szitkozódás után tuti 2 kör gyónás vár rá. Megérte várni, hiszen okozott meglepetést a végelszámolás és tényleg 1-1 rosszabb forduló döntött a sorrendről. Az első az egész nap remek taktikát választó és összesen 3747 pontot gyűjtő Ruppert Gábor lett, a második helyen nem sokkal lemaradva 3686 ponttal Tokodi Zoltán következett, végül az első három fordulóban szinte tökéletesen repülő, de a nagyedikben szenvedő Horváth Dávid gyűjtötte be a bronzot, 3591 ponttal.
Mindenképpen kiemelnénk még Fejár Andrist, aki a szervezés és családmenedzselés mellett a 4. helyen végzett. Nagyobbik fiát Benit, akinek, ha nincs technikai hibája és csak egy átlagost repül az utolsó körben és nem nulláz, akkor akár simán a dobogón is végezhette volna. Nagy Bálintot, mindenki Styromanjét, aki élete legjobb versenyzésével kezdte az évet, vagy Dröszler Attilát, aki mindössze másfél éve versenyez a prototípussal. Sőt Balga Kristóf szakágvezető volt a legjobban meglepődve, hogy mennyire erős lett a mezőny már az idei első versenyre. Természetesen mindenkinek jár a taps és a gratuláció, aki eljött, versenyzett, újabb startokat és métereket tett a modelljébe és öregbítette ennek a friss és új szakágnak a hírnevét.



A következő verseny a tervek szerint Március utolsó előtti hétvégéjén 23-án vagy 24-én kerül sor. Bálint hamarosan ismét jön a részletekkel a REStart Kupa kapcsán. Addig is mindenkinek jó építést, repülést!